معلم اسمعیل خان هویتی متواضع و مودب و ارزشی از سرزمین والچ

معلم اسمعیل خان هویتی متواضع و مودب و ارزشی از سرزمین والچ

Print Friendly

معلم اسمعیل خان
هویتی متواضع و مؤدب وارزشی از سرزمین والچ
بعد از اینهمه فراز و فرودها و در سیر تاریخی خوادث ناهمگون و نامتجانسی که ویرانی ها و قربانی ها و باختن های سرمایه های معنوی و مادی ما کتابچهٔ پس انداز زندگی مردم مارا ساخته است، یکی از تلخی ها از دست دادن جانبازان و شخصیتهای مودب و مومنی بوده که ارزش شان بهیچ قیمتی تبادله نمیشود.
معلم اسمعیل خان یکی ازین ارزشهای بوده که با چهرهٔ مودب و فاضلانه اش ، در حالی که غیر از آموزش و درس و تعلیم اولاد وطن، به هیچ نوعی از وابستگی های سیاسی، مذهبی، و امراض مروج امروزی زبان و نژاد و مقام و پول و ثروت وغیره و غیره گرهی نخورده بود، بگمان غالب در چنگال خونین قاتلین بد اصل و نامرد در پولیگون پلچرخی بشهادت رسید.
معلم اسمعیل خان فرزند ارشد قاضی عبدالسلام از عدالت گران و قضات معروف قطغن و بدخشان و اصالتا از پارسی زبانان معروف سرزمین مشرقی کشور ما بوده و با پیوند خویشی با مرحوم افسقال فیض الله خان یکی از رهبران و بزرگان ماورالٔنهر (دوپهلوی دریای خروشان آمو) و ازدواج پسرش الحاج محمد اکرم بای با صبیهٔ قاضی عبدالسلام،‌ پیوند شریفانهٔ انسانی یی رقم زده شد که امروز وارثین خونشریکان شان ده ها تن در مقامات مختلف میهن خدمتگذار مردم اند و خانوادهٔ شعلهٔ فیض را غنای انسانی بخشیده اند.
بیاد دارم زمانیکه پدرم جمشید شعله در فضای اختناق و سؤ نیت و استفادهٔ ابزاری سردار محمد داود خان از حاکمیت ملی، به زندان دهمزنگ کشانده شد و زندانی سیاسی آنعصر گردید، شهید معلم محمد اسمعیل خان نظیر صدها تن دیگر از شخصیتهای بزرگ ملی ما در منطقه،  به مهمانسرای ما تشریف آورده و همدردی مینمودند که خود شاهد اشک ریزی و همنوایی نهایت دلسوزانهٔ اوشان بودم و با شخص خودم در موقیعیت یک ماما رفیق خوبی هم بودند.
بر روان پاک شهید معلم اسمعیل خان که یکی از شیفته گان ترقی و پیشرفت وطن و وحدت و همدلی واقعی مردم کشور بود درود فرستاده و نبودش را به مردم  سرزمین ما  و بخصوص رستاق و چیاب ضایعهٔ بزرگی میدانم. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

درباره‌ی داکتر جمراد جمشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>