جنرال مسعود حشم

جنرال مسعود حشم

Print Friendly

My beautiful pictureMy beautiful pictureMy beautiful picture

جنرال مسعود حشم  دومین پسر مرحوم محمد علم فیض زاد، و در نسل همقطاران خود یکی از فرماندهان مشهور جهاد و مقاومت در خط آزادی میهن بوده و کارنامه های نظامی تخار شهرت عام و خاص بوده است.

این جوان آزاده در یک خانوادۀ روشنفکر به دنیا آمده و در سایۀ  یک پدر اهل عرفان و شخصیت فرهنگی افغانستان که در سطح مملکت در خدمت دانش و معرفت بود تربیت شد و دوران مکاتب ابتداییه و متوسطه و لیسه را با نمرات عالی در کابل پایان داده  و وارد فاکولتۀ ادبیات و زبان پوهنتون کابل شد.
در این دانشگاه در حالی که در کلااس خود اول نمرۀ صنف در رشتۀ زبان انگلیسی بود، در صنف چهارم این فاکولته توسط عمال رژیم دیموکراتیک خلق به زندان افتاد و مورد قید و حبس قرار گرفت. بعد از رهایی از زندان پلچرخی راه جهاد را در پیش گرفت و به زودی به یکی از فرماندهانی پرجایگاهی جمعیت اسلامی افغانستان تبدیل شد. ساحۀ گشت زنی های مسلحانۀ او اکثرا حوزۀ غرب کابل بوده و با پیروزی مجاهدین و با ریاست جمهوری استاد برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان؛ به حیث ریس جنایی وزارت امور داخله ایفای وظیفه مینمود.
هنوز حکومت مجاهدین قد راست نکرده بود که جنگهای داخلی دامنگیر شهر کابل شد. در همین گیر ودار شورای اهل حل و عقد برگزار گردید و در قبال رخداد های پیرامون این شورا استاد برهان الدین ربانی به حیث رئیس جمهور برای 4 سال دیگر رای دوام وظیفه راکسب کرد.
جنرال مسعود حشم که هنوز در عین جوش جوانی و انرژی و آرزوی خدمت وطن بود، از طرف دستهای ناپاک نامریی . ناشناس به شهادت رسید.

درباره‌ی داکتر جمراد جمشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>