محمد علم فیض زاد روشن دل صافدل اصیل زادگان میهن

محمد علم فیض زاد روشن دل صافدل اصیل زادگان میهن

Print Friendly

محمد علم فیض زاد
روشن نظر صافدلی اصیل زادگان میهن
نهمین پسر افسقال فیض الله خان ، متولد چاه آب ولایت تخار بوده است.
مکتب را در شهر خان آباد مرکز نایب الحکومگی قطغن و بدخشان زیر نظر و تربیت برادر بزرگش جمشید شعله به پایان رساند و در حالی که هوش مکتبیت او فرصت داد تا همیشه اول نمرۀ صنف خود باشد، در صحبتها و نشستهای شخصیتهای مصاحبین شعله نظیر سید محمد خان دهقان، شاه عبدالله خان بدخشی، مولوی غلام سرور خان، محمد ابراهیم عفیفی و عارف چیابی، کسب تعلیم و هوشمندی نموده و به زودی به یک شخصیت تمام عیار بخرد و دانش پژوه تبدیل گردید.
محمد علم فیض زاد بعد از ختم مکتب خان آباد راهی ابن سینای کابل گردیده و در ختم کار آموزش به ماموریتهای مختلف در کادر معارف مملکت عز تقرر حاصل نموده و علاوه بر ایفای نقش عالی در وظایف محولۀ خویش به کشاندن افراد بیوسیلۀ شمال به دروازه های مکاتب و لیلیه ها مصدر خدماتی گردید.
فیض زاد از شخصیت های معروف معارف کشور بوده و بعد از فاصله گیری از معارف به سیاست رجوع نموده و در آخرین دور پارلمان افغانستان در عهد اعلیحضرت محمد ظاهر شاه حیث نمایندۀ مردم در شورای ملی راه یافت و وکیل مردم شد.
این دانشمند و مورخ چیره دست در مقامات ذیل به خدمت پرداخته است:
ماموریت معارف تالقان
مدیریت قلم مخصوص وزارت معارف
مدیریت عمومی معلمین و مامورین وزارت معارف
مدیریت ابن سینا
مدیریت عمومی معارف هرات
معاونیت ریاست تالیف و ترجمه وزارت معارف
وکیل پارلمان از حکومت محلی چاه آب
مسافرتهای علمی و وظیفوی به کشور های مختلف از جمله ایالات متحدۀ آمریکا، فیلیپین، هندوستان، داشته و تجارب دنیای تحصیل و ماموریتای مختلف او را به یک دیموکرات دلسوز تبدیل نموده و در تاثیرات این نوع تمایلات عاطفی به نوشتن کتابهای تاریخ سیاسی وطن از جمله جرگه های بزرگ ملی و جرگه های تحت اثر کمونست ها، مجاهد قهرمان ابراهیم بیک لقی، موفق شده و مقالات و نوشته های متعددی دیگری هم از خود به یادگار گذاشت.
قابل تذکر است که تعداد زیادی ازجوانان خانوادۀ جمشید شعله از برکت و فیض تاثیر تربیت و توجهی مرحوم فیض زاد به افراد بلند پایۀ دانشی و مکتبی تبدیل گردیده و تحصیلکردگان و روشنفکران جامعه شدند و در بلند بردن سطح فرهنگی خانوادۀ شعله در شمال مملکت بعد از خود او نقش مرحوم محمد علم خان فیض زاد بسیار برجسته و درشت و پر رنگ است.
فیض زاد به واژه های مرزا ، مدیر، و وکیل در میان قومش به احترام زیاد مشهور بوده و در ضمن قلم رسا، خط مرزائی خوب، و قد و قیافۀ زیبا و قامت بلند، در بازی شطرنج نیز دست توانائی داشت و شکارچی ماهری هم بود.
اما از آنجائیکه عزت و ذلت از جانب پرودگار است، سالهای بعدی حیات فیض زاد در سربلندی و فخر در میان قومش سپری گردیده و اندک کاستی هم از تاثیر حسادت اغیار پیش نشد.
مرحلۀ خانه نشینی فیض زاد با کودتای سردار محمد داود خان آغاز گردیده و این مصادف به زمانیست که مرحوم شعله برادر ارشد او محبوس سیاسی دهمزنگ کابل بوده و در مجموع با راه یافتن برخی مغرضین سیاست وطن به سطوح رهبری حکومت داود، نشانه های متوجه شخصیتهای ملی و مستقل افغانستان گردیده و اختناق و کشتار ها و به زندان کشیدن ها رونق گرفت که طبعا ذوقی برای فیض زاد باقی نمیگذاشت تا به ماموریت رجوع نماید.


 

 

درباره‌ی داکتر جمراد جمشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>